Gulerødderne gror sig fine og store i køkkenhaven til stor glæde for min nevø Victor. Hver gang han besøger mig, skal han ned og hive den største gulerod op, som han gnasker i sig imens han finder en ny. Jeg ville derfor vise ham at man kan bage en lækker kage fyldt med gulerødder, så igår blev der bagt en rimelig sund version af gulerodskagen, som Victor pyntede med endnu flere gulerødder!

Jeg fandt en lækker opskrift på gulerodskage af Ditte Ingemann fyldt med mandler og gulerødder, jeg har dog foretaget en del ændringer.



Denne kage har jeg lavet med 5 bunde, så cremen giver smag i hele kagen. Den har godt af at stå et par timer i køleskabet inden servering, så en kan sætte sig. (Denne opskrift er til 4 store bunde)

Ca 20 personer

Kagen

6 æg
150 g rapsolie
100 g rørsukker
40 g brun farin
325 g mandelmel
250 g groft mel (spelt, grahams e.lign.)
4 tsk bagepulver
3 tsk stødt kanel
2 nip salt
450 g gulerødder
50 g valnødder

Glasurcreme

300 g flødeost
200 g skyr
50 g flormelis
2 tsk god vanillesukker
Skal af 1 citron

Evt. 50 g hvid chokolade


Rør æg, olie, rørsukker og farin sammen til en luftig snaps.
Bland de tørre ingredienser og rør i snapsen.
Riv gulerødder og hak valnødderne groft - vend i dejen.
Smør 2 springforme (24 cm) og fordel dejen lige i hver.
Bag ved 180 grader i ca 40 min.
Lad bundene køle helt af, imens laves glasuren ved at røre alle ingredienserne sammen. 
Hak den hvide chokolade.
Når bundene er afkølet flækkes de, så man har 2 tynde bunde - i alt 4. 
Smør lidt glasur på førstebund og drys den hvide chokolade over. Læg bund på, glasur, bund, glasur og sidste bund. 

Pynt som du vil, evt med mere glasur og friske gulerødder.




Kommentera

Publiceras ej